Selasa, 29 Jun 2010

Tempah

Ada terjadi dulu, seorang gadis yg terpengaruh dgn cara hidup masyarakat Barat itu menaiki sebuah mikrobas/bas mini utk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah.Malangnya walaupun tinggal dibumi yg terkenal dgn tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata. Bajunya agak nipis & seksi hampir terlihat segala yg patut disembunyikan bagi seorang perempuan dr pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya. Gadis itu dlm lingkungan 20thn.

Didalam bas itu ada seorang tua yg dipenuhi uban menegurnya... Wahai pemudi ... alangkah baiknya jika kamu berpakaian yg baik, yg sesuai dgn ketimuran & adat serta agama Islam kamu... "Itu lebih baik drpd kamu berpakaian begini yg pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki... " nasihat org tua itu.

Namun, nasihat yg sangat bertetapan dgn tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dgn jawapan sinis/mengejek. "Siapalah kamu hai orang tua?Apakah ditangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yg menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka

Setelah menghamburkan kata-kata yg sangat menghiris perasaan org tua itu gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, sigadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kpd org tua tadi sambil melafazkan kata kata yg lebih dahsyat. "Ambil h/phone ku ini & hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik dineraka jahannam utkku," katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dgn begitu biadab.

Org tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan dr sigadis manis. Sayang wajahnya yg ayu tidak sama dgn perilakunya yg buruk. Penumpang-penumpang yg lain turut terdiam ada yg menggelengkan kepala kebingungan. Semua yg di dalam bas tidak menghiraukan gadis yg masih muda itu yg tidak menghormati hukum hakam itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerna khuatir dia akan menghina agama dgn lebih teruk lagi.

Sepuluh minit kemudian bas pun tiba perhentian. Gadis seksi bermulut celupar tersebut didapati tertidur dimuka pintu bas.Puas pemandu bas termasuk para penumpang yg lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri.

Tiba tiba org tua tadi memeriksa nadi sigadis. Sedetik kemudian dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dlm keadaan yg tak disangka. Para penumpang menjadi cemas dgn berita yg menggemparkan itu. Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh kepinggir jalan.

Org ramai segera berkejar utk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut.Sesuatu yg aneh menimpa jenazah yg terbujur kaku dijalan raya. Mayatnya menjadi hitam seolah olah dibakar api. Dua tiga org yg cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan krna tangan mereka terasa panas & hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh simayat.

Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu. Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yg menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik dineraka dimakbulkan Allah? Nauzubillah.

Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa diatas segala sesuatu. Sangat baik kita jadikan ikhtibar dan pelajaran dgn kisah benar ini sebagai muslim sejati.Jangan sekali sekali kita mempertikaikan hukum Allah & mahupun sunnah RasulNya s.a.w. dgn mempersendakan atau ejekan.

Kata kata seperti ajaran islam tidak sesuai lagi dgn arus kemodenan dunia hari ini atau sembahyang tak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata kata yg sangat biadab & menghina Allah, pencipta seluruh alam.

Ingat2 lah teman, kita boleh melupakan kematian... tetapi kematian tetap akan terjadi bagi kita... hanya masanya saja yg akan menentukan bila kita akan kembali ke alam barzakh. Jangan lah menjadi orang yg bodoh... siapakah orang yg bodoh itu ? Mereka2 itulah orang2 yg ingin melawan Allah Rabbul alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Allah bererti anda ingin melawan arahan Allah.

Sewaktu di sekolah anda tertakluk dgn undang2 sekolah... dalam pekerjaan anda tertakluk dgn udang yg di lakar oleh majikan anda... .di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang2 itu hingga terlalu prihatin takut2 melanggar undang2 itu. Apabila anda berpijak di bumi ini... anda juga tertakluk dgn undang2 yg telah di gubal oleh yg menjadikan bumi ini... setiap Sultan ada taman larangannya... begitu juga Allah swt..taman laranganNya adalah perkara2 yg telah di haramkan bagi hamba2Nya di muka bumi ini... .sekian.

Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk diatas jalan yg benar dan kekuatan agar sentiasa dpt menjaga lidah kita.Wassalam ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan